Warm en betrokken

Warm en
betrokken

Samen groeien

Verwachtingsvol

Ruimte voor Talent

Ruimte
voor talent

Verbonden met elkaar

Verbonden met
elkaar

Thematisch
werken

Godsdienstige vorming

Dagelijks wordt aandacht besteed aan godsdienstige vorming. Bijbelverhalen, bidden met de kinderen, liedjes en gesprekken, spelen daarbij een belangrijke rol. Eerder in de gids is onze visie hierop beschreven.

 

Nederlandse taal

Luisteren en spreken
Verslag uitbrengen, vragen stellen, deelnemen aan een gesprek, spreekbeurten, enz. zijn enkele mogelijkheden om dit te oefenen.

Lezen
In groep 3 werken wij met de methode “Strategisch lezen”. Vanaf groep 3 leren de kinderen technisch lezen met de methode “Strategisch lezen”. Vanaf groep 4 komt naast het technisch lezen ook het begrijpend lezen (methode “Nieuwsbegrip”) en studerend lezen. Kinderen moeten uit een tekst de meest belangrijke informatie kunnen halen.

Schrijven
De kinderen leren verschillende soorten teksten te schrijven. Te denken valt aan brieven, werkstukjes, presentaties en gedichten.

Taalbeschouwing
De kinderen leren, dat wat je zegt, wordt beïnvloed door situatie, lichaamshouding, gebaren, enz. Via de methode “Taalactief”, “Goed gelezen” en “Nieuwsbegrip” leren de kinderen zorgvuldig te luisteren, te spreken, te schrijven, te spellen en te communiceren.

 

Schrijven

Het ontwikkelen van een duidelijk leesbaar handschrift is het doel van het schrijfonderwijs. De methode ‘Novoscript’ is daarbij onze leidraad.

 

Engelse taal

Het vak Engels wordt in alle leerjaren gegeven. Wij vinden het belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd in contact worden gebracht met de Engelse taal. Engels is dé internationale voertaal, ook in het onderwijs. Daarnaast is uit wetenschappelijk onderzoek naar voren gekomen dat kinderen juist in de leeftijd van 5 tot 8 jaar het meest ontvankelijk zijn voor het leren van een tweede taal. Het vak Engels wordt vanaf groep 1 tot en met 8 gegeven via de methode “Take it easy”. Hierbij leren de kinderen Engels spreken, luisteren en schrijven. Deze methode is bijna geheel digitaal en maakt gebruik van een ‘native speaker’ middels het digitale schoolbord.

 

Rekenen – Wiskunde

Wij werken in de groepen 3 tot en met 8 met de nieuwe versie van de methode “Wereld in getallen”. In het eerste jaar leren de kinderen op speelse wijze getalbegrip te ontwikkelen. In de daarop volgende leerjaren leren de kinderen de rekenkundige bewerkingen toe te passen.

De kinderen moeten kunnen tellen en terugtellen. De tafels van vermenigvuldiging tot en met 10 worden geleerd. Rekenen uit het hoofd wordt geoefend. Inzicht in hele en gebroken getallen ( ‘gewone breuken’ en getallen met een komma) wordt bijgebracht. Ook het werken met een rekenmachine wordt geleerd. Dit alles om te kunnen omgaan met de verschillende rekenonderdelen en hun toepassingen, zoals cijferen, procenten, breuken, verhoudingen, decimale getallen en meten in allerlei variaties. Tabellen en grafieken komen daarbij aan de orde.

Rekenen gebeurt niet om het rekenen zelf. We hebben het ergens bij nodig. Daarom moet het rekenen vooral aan de orde komen in de context van alledaagse situaties. We noemen dat realistisch rekenen.

 

Wereldoriëntatie

Voor de onderdelen aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs maken wij gebruik van de methoden: Naut (natuur en techniek), Brandaan (geschiedenis) en “Hier en daar” (aardrijkskunde). Tot en met groep 4 worden deze vakgebieden zoveel mogelijk integraal binnen het onderwijsaanbod behandeld. Vanaf de groepen 5 werken wij met de thema’s vanuit bovenstaande methoden.

 

Sociale vaardigheden

Wij werken met de methode “Goed Gedaan” voor de sociale vaardigheden. Daarnaast wordt 2 keer per jaar er een observatielijst “Kijk op sociale competenties’ ingevuld door de leerkrachten van groep 3 t/m 8 en door de kinderen vanaf groep 5. In de kleutergroepen wordt er met het observatiesysteem “KIJK” gewerkt.

 

Lichamelijke Opvoeding

Er wordt gymles gegeven door twee vakleerkrachten bewegingsonderwijs. Wij hebben een vakleerkracht voor de groepen 1 t/m 4 en een vakleerkracht voor groep 5 t/m 8. De groepen 1 en 2 bewegen iedere dag. De groepen 3 tot en met 8 krijgen één keer in de week bewegingsonderwijs. De groepen 4 en 5 krijgen een keer per week bewegingsonderwijs en een keer in de twee weken nat bewegingsonderwijs (zwemles) aangeboden. Voor alle groepen organiseren wij 1x per jaar een sportdag.

De kinderen hebben voor de gymlessen gymnastiekkleding en sportschoenen nodig. Wilt u erop letten, dat de kinderen hun gymkleding op de juiste dagen bij zich hebben?

 

Beeldende vorming

Tekenen en handvaardigheid
Bij deze onderdelen maken de kinderen kennis met verschillende mogelijkheden om zich in beelden uit te drukken. Daarnaast leren ze genieten van beeldende producten. Vanuit hun eigen beleving en fantasie maken ze zich een voorstelling van een concreet onderwerp.

Muziek
Op school schenken we aandacht aan het leren luisteren naar muziek, leren musiceren en bewegen op muziek.

SKVR
Elk jaar hebben alle groepen een culturele activiteit georganiseerd door de Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam. Dit kan op school, maar ook in de schouwburg of het theater zijn.

 

Computers

Een netwerk is geïnstalleerd, zodat er in alle groepen gebruik kan worden gemaakt van computers. Goede software, passend bij de bovengenoemde vak- en vormingsgebieden en het kunnen gebruiken van de apparatuur zijn de uitgangspunten. Tevens hebben we in elke groep een digitaal schoolbord.