Warm en betrokken

Warm en
betrokken

Samen groeien

Verwachtingsvol

Ruimte voor Talent

Ruimte
voor talent

Verbonden met elkaar

Verbonden met
elkaar

Thematisch
werken

Onderwijs in de groepen 1-2

Het onderwijs aan jonge kinderen wordt vanuit doelen vorm gegeven middels thema’s. Binnen deze thema’s worden specifieke activiteiten voor jongste en oudste kleuters aangeboden. Er wordt nog niet in vakken gewerkt. Verschillende aspecten van de ontwikkeling komen op deze wijze geïntegreerd aan bod. In de groepen 1-2 werken kinderen afwisselend in de kring, in een groepje aan tafel, doen een activiteit samen met de leerkracht of spelen met een klasgenootje in een ‘hoek’, zoals bijvoorbeeld de huishoek, de bouwhoek of de leeshoek. Deze werkwijze stelt de leerkracht in staat om ieder kind individueel aandacht te geven.

Door middel van het zogenaamd activiteitenbord leren kinderen te kiezen, om te gaan met teleurstellingen (omdat “hun” activiteit bezet was) en te plannen. Het gaat in groep 1 en 2 vooral om persoonlijke ontwikkeling, zoals omgaan met elkaar, leren concentreren en zelfstandig een taak uitvoeren. Daarnaast leren de kinderen zich gericht te bewegen (van klauteren in het speellokaal tot het maken van een tekening), informatie te herkennen, te onthouden en na te vertellen, zich bewust te worden van de ruimte en tijd en het ontdekken van de wereld van cijfers en letters.

Om de individuele ontwikkeling van de kinderen nauwkeurig te volgen, werken wij met het observatie-instrument KIJK! Ieder half jaar bespreekt de leerkracht met de ouders de ontwikkelingen van hun kind. De groepen 1 en 2 zijn op onze school gecombineerd, omdat kinderen op deze leeftijd veel van elkaar kunnen leren en de ontwikkeling soms nog grillig verloopt.

 

Het onderwijs in de groepen 3

Vooral in de eerste jaren van de basisschool (groep 1 t/m 3) ontwikkelen kinderen zich sprongsgewijs. Niet alle ontwikkeling verloopt gelijkmatig en tegelijkertijd. Daarnaast hebben jonge kinderen nog veel behoefte aan beweging en afwisseling in activiteiten gedurende een schooldag. Om hieraan meer tegemoet te komen, starten we in het schooljaar 2016-2017 met een andere werkwijze in de groepen 3.

Voor het jonge kind is het belangrijk de leerstof met het hele lichaam en alle zintuigen te ervaren. Dit heeft een kind nodig om tot o.a. een gezonde lees-en rekenontwikkeling te komen. Door het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI) te gebruiken, hoekenwerk in te zetten en gebruik te maken van coöperatieve werkvormen, werken we op expliciete en activerende wijze aan de leerdoelen van groep 3. De methodes worden gebruikt om de leerlijnen te volgen en de leerdoelen vast te stellen voor een bepaalde periode.

Het aanvankelijk lezen

Dit schooljaar starten we met de methode ‘Strategisch lezen’ in de groepen 3. Deze methode voor technisch lezen wordt al in de school gebruikt vanaf groep 4. Door de methode nu ook vanaf groep 3 in te zetten, werken we aan een doorgaande leeslijn in de school. Deze methode biedt de leerkracht veel mogelijkheden tot differentiatie in o.a. tempo, instructie en afstemming. Kinderen die al kunnen lezen in groep 2 (zij beheersen al een AVI leesniveau) kunnen in groep 3 verder met lezen op hun eigen niveau en starten niet opnieuw met het aanvankelijk leesproces. Daarentegen kunnen kinderen die meer tijd nodig hebben en/of meer instructie beter begeleid worden.

 

Hoekenwerk

Hoekenwerk sluit nauw aan bij de werkwijze in groep 2 en is bekend bij de kinderen die starten in groep 3. Door de kinderen in hoeken met een takenkaart te laten werken, geven we hen meer zelfstandigheid en maken we hen medeverantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Door middel van materialen en activiteiten worden de kinderen uitgedaagd meer actief met de lesstof bezig te zijn. Ze krijgen op deze wijze de ruimte om spelenderwijs te leren, de manier van leren die kenmerkend is voor het jonge kind. Hoekenwerk biedt kinderen kansen om bepaalde leerstof in te oefenen of terug te grijpen naar iets wat eerder geleerd is. Kinderen die meer aankunnen dan de basisstof krijgen binnen hoekenwerk de kans zich te verdiepen of te verrijken.

De leerkracht kan door deze organisatievorm tijd vrijmaken om leerlingen intensiever te begeleiden. Daarnaast biedt hoekenwerk nog een groot voordeel; het verbetert het sociale klimaat in de groep. Als kinderen met z’n tweeën of meer in een hoek werken, is er overleg en communicatie nodig. Hierdoor leren kinderen elkaar te helpen en van en met elkaar te leren en samen te werken.

Door bovenstaande structureel in te zetten verwachten we een hogere betrokkenheid bij de kinderen te zien en daardoor hogere leeropbrengsten en meer leerplezier. Vanaf het tweede deel van het schooljaar (rond de voorjaarsvakantie) zal steeds meer toegewerkt worden naar de werkwijze van groep 4.

 

Onderwijs in de groepen 4

Als vervolg op het onderwijs in de groepen 1 t/m 3 wordt vanaf groep 4 extra aandacht gegeven aan zelfstandigheid. De leerkrachten bieden de lesstof aan in afzonderlijke vakken zoals rekenen en taal. Daar waar het van toepassing is, besteden we ook aandacht aan de verbanden tussen de verschillende leerstofgebieden.

De kinderen komen in aanraking met verschillende werkvormen zoals:

  • Kringactiviteiten;
  • Klassikale werkvormen;
  • Coöperatieve werkvormen;
  • Individuele werkvormen;
  • Groepsdoorbroken activiteiten.

 

Onderwijs in de groepen 5 tot en met 8

In de groepen 5 tot en met 8 bestaat het lesgeven uit een mix van individueel werken (taaktijd) en klassikaal onderwijs. Tijdens de taaktijd plannen de leerlingen zelf hun opdrachten en werken ze deze zelfstandig uit. Doel van de taaktijd is leerlingen extra taken te geven die aansluiten bij hun niveau en mogelijkheden. Ook in deze groepen worden echter elke week momenten gecreëerd waarop de kinderen in groepjes bezig zijn aan een bepaalde opdracht. Voor de opdrachten in deze groepen maken de kinderen gebruik van naslagwerken en computers op school. Een aantal van deze werkvormen geeft de leerkracht goede mogelijkheden om zoveel mogelijk aandacht aan ieder kind afzonderlijk te besteden. Iedere klas beschikt over een smartbord. Met behulp van dit digitale schoolbord kunnen diverse ICT-mogelijkheden in het dagelijks onderwijs worden geïntegreerd. Het maken van huiswerk is een vast onderdeel van het leerprogramma in de groepen 5 en hoger. Het gaat daarbij niet alleen om de inhoud van de leerstof.

Minstens zo belangrijk vinden wij dat kinderen het maken van huiswerk als een normale zaak gaan ervaren. Wij leren kinderen bewust om te gaan met tijd, zich aan hun afspraken te houden en hun taken te plannen. Dit draagt ertoe bij dat kinderen een werkhouding ontwikkelen die ze in het vervolgonderwijs nodig hebben.